WEKO3
-
RootNode
アイテム
〔報文〕桃山文化期における輸入漆塗料の流通と使用に関する調査
https://doi.org/10.18953/00003714
https://doi.org/10.18953/000037144010018c-aec1-403b-a648-09e3c1e9c565
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-07-31 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 〔報文〕桃山文化期における輸入漆塗料の流通と使用に関する調査 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Study of the Urushi Paints Used in the Momoyama Cultural Period | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 出土四耳壺 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 東南アジア交易 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | タイ | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | カンボジア | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 桃山文化期 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 漆塗料 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | momoyama cultural period, the end of the 16th century~the first half-yearly of the 17th century; urushi paints; excavated four lobs jars Southeast Asia trade; Thailand・Cambidia | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.18953/00003714 | |||||||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||||||
著者 |
北野, 信彦
× 北野, 信彦
× 小檜山, 一良
× 竜子, 正彦
× 高妻, 洋成
× 宮腰, 哲雄
× Nobuhiko, KITANO
× Kazushige, KOHIYAMA
× Masahiko, RYOKO
× \nYohsei, KOHDZUMA
× Tetsuo, MIYAKOSHI
|
|||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | In recent years, many four-lobed jars were excavated at the center of Kyoto city (O-ike site). These jars were imported from Thailand or Cambodia from the end of the 16th century to the first half of the 17th century. Some jars were stocked with black urushi sap paints. Results of elemental analysis by GC/MS specific heat showed that these black urushi paints were composed of Melanorrhoea usitata (grown in Thailand, Cambodia, and Myanmar), not Rhus vernicifera (grown in Japan or China) or Rhus succedanla (grown in Vietnam). According to old documents, a large amount of urushi paints was used on objects and wooden buildings during the Momoyama cultural period. But in those days the production of raw urushi paints made in Japan was not necessarily sufficient. So many raw urushi paints were imported from Southeast Asia. Thus, black urushi paints stocked in these excavated jars were actual materials imported from Southeast Asia during the Momoyama cultural period and used in Kyoto. |
|||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
保存科学 en : Science for conservation 号 47, p. 37-52, 発行日 2008-03-31 |